Od wielu tygodni wszyscy toczymy walkę z niepozornym ale podstępnym zjadliwym przeciwnikiem. Zamknięto szkoły, przedszkola, instytucje, a wśród nich i biblioteki. Czytelnicy zostali z dnia na dzień pozbawieni dostępu do książek, a bibliotekarze stracili z nimi bezpośredni kontakt.
Co robią bibliotekarze w tym trudnym czasie odcięci od Czytelników? Jedni pracują a inni wykorzystują urlopy. Ci, którzy pracują w Bibliotece odpowiadają na liczne pytania telefoniczne i mailowe. A Czytelnicy pytają najczęściej o to czy mogą wypożyczyć książki, kiedy będą mogli przyjść do biblioteki i co mają w takim razie czytać?! Te powtarzające się pytania dowodzą, jak bardzo jesteśmy potrzebni.
Odpowiedź na pytanie co czytać, przy braku dostępu do tradycyjnej książki to wyzwanie dla nas. Warto zajrzeć na stronę internetową i profil na Facebooku Biblioteki, gdzie podpowiadamy jak znaleźć książki w formie cyfrowej do czytania na telefonie, czytniku i komputerze oraz audiobooki do słuchania. W pierwszej kolejności proponujemy zainteresowanym skorzystanie z zasobów platformy Ibuk Libra, do której mamy wykupiony dostęp. Można na niej znaleźć wiele atrakcyjnych tytułów e-booków pomocnych do nauki, jak i czytanych dla przyjemności i uatrakcyjnienia czasu wolnego.
Co jeszcze robimy? Wszystko to, czego na pierwszy rzut oka (nawet w trakcie „normalnej” pracy) nie widać, a także to, na co zwykle brakuje czasu. Przyjmujemy czasopisma, ewidencjonujemy i nadajemy im kody. Wyszukujemy artykuły dotyczące naszej małej społeczności do bibliografii regionalnej. Zbieramy informacje o nowościach wydawniczych i przygotowujemy listy książek do zakupu. Monitorujemy pocztę internetową biblioteki i na bieżąco odpowiadamy na maile. W międzyczasie „oczyszczamy” skrzynkę z niepotrzebnych wiadomości (codziennie dostajemy ogromną ilość tzw. spamów). Prowadzimy stronę internetową Biblioteki i wrzucamy ciekawostki na Facebooka.
Czas zamknięcia to też doskonała okazja do zrobienia porządków – zarówno tych namacalnych, jak i wirtualnych. Porządkujemy księgozbiór, a uszkodzone książki naprawiamy. Te całkiem zniszczone przygotowujemy do ubytkowania. Wycofane pozycje wykreślamy z księgi inwentarzowej. Układamy i archiwizujemy także dokumenty na komputerach służbowych. Niedawno zmieniliśmy system komputerowy. W związku z tym nadal mamy sporo pracy. Po przeniesieniu baz danych część książek wymaga sprawdzenia poprawności i reklasyfikacji. Nadal uczymy się nowego programu. Poznajemy wszystkie jego funkcje a nasze uwagi i sugestie przekazujemy na bieżąco jego administratorom.
Izolację wykorzystujemy również na samorealizację i podnoszenie kompetencji zawodowych. Uczestniczymy w kursach i szkoleniach on-line i czytamy prasę fachową.
Dłuższy czas zamknięcia Biblioteki wykorzystaliśmy także na przeprowadzenie skontrum w naszej Filii w Ruszczy. Skontrum to kontrola zbiorów bibliotecznych. Przy wolnym dostępie do półek organizowane jest raz na 5 lat i wymaga w czasie jego trwania wyłączenia biblioteki z użytkowania przez czytelników. Podczas kontroli każdą książkę zdejmuje się z półki i wczytuje osobno za pomocą czytnika kodów kreskowych przy okazji oceniając jej stan. Jest to pracochłonne zajęcie wymagające uwagi i skupienia. Zatem ten trudny dla wszystkich czas został wykorzystany przez nas najbardziej optymalnie. Przeprowadzenie skontrum w czasie epidemii, gdy biblioteka i tak jest nieczynna dla Czytelników, powoduje, że najbliższy termin zamknięcia Filii z jego powodu nastąpi dopiero za kilka lat.
W międzyczasie bibliotekarka zatrudniona w Filii w Ruszczy włączyła się do akcji szycia maseczek ochronnych w Zespole Placówek Oświatowych w Ruszczy.
Jesteśmy dobrej myśli, że cała ta sytuacja związana z „zarazą” niebawem stanie się już tylko przykrym wspomnieniem, więc snujemy plany na przyszłość. Tworzymy plany projektów promujących bibliotekę i czytelnictwo i poszukujemy inspiracji w internecie do pracy z czytelnikiem w nowych warunkach. Przygotowujemy się do otwarcia biblioteki w taki sposób byśmy wszyscy mogli się czuć bezpiecznie.
Mamy nadzieję, że zobaczymy się już wkrótce!