28-230 Połaniec, ul. Stefana Czarnieckiego 5
tel. +48 15 8650 633
kontrastWersja dla niedowidzących
rozmiar A- A A+
Przeszukaj stronę w celu odnalesienia szukanej frazy
Biuletyn Informacji Publicznej Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Połańcu

Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Połańcu
Zdjęcie budynku
Książki
Pani
previous arrow
next arrow

W piątek, 18 grudnia w Bibliotece odbyły się przedświąteczne zajęcia literacko-plastyczne dla dzieci i ich rodziców. Spotkanie rozpoczęło się od głośnego czytania bajki „Choinka pana Borsuka” Urszuli Pitury, po którym odbyła się pogadanka na temat tradycji świątecznych i zwyczajów bożonarodzeniowych panujących w domach rodzinnych uczestników zajęć. Następnie dzieciaki zainspirowane wysłuchaną bajką wykonały, podobnie jak tytułowy pan Borsuk i jego przyjaciele, choinkę wykorzystując dostępne w Bibliotece materiały: kolorowy papier, bibułę i watę. Powstało bajecznie kolorowe i niezwykle oryginalne drzewko, które na okres świąt ozdobiło Oddział dla dzieci.


 

„Rzepka” - inscenizacja taneczno – muzyczna w Bibliotece

We wtorek, 15 grudnia 2015 roku, w Bibliotece w Połańcu grupa wolontariuszy z Publicznego Gimnazjum w Połańcu zaprezentowała zgromadzonej widowni uwspółcześnioną inscenizację taneczno – muzyczną wiersza „Rzepka” Juliana Tuwima. W rolę aktorów wcieliło się dwanaścioro dziewcząt i chłopców pod opieką pani Małgorzaty Sokołowskiej, a funkcję reżysera i choreografa objęła pani Urszula Żurawska. Przedstawienie realizowane było w ramach projektu „Wolontariackie wariacje kulturalne” przygotowanego przez Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci, Młodzieży i Rodzin „Bliżej” w Połańcu.
Młodzież stanęła na wysokości zadania. Zaowocowały długie, żmudne i pracochłonne przygotowania. Dzięki pomysłowości wolontariuszy wiersz Tuwima, na którym wychowały się pokolenia, został przedstawiony w nowatorski sposób. Kostiumy w większości gimnazjaliści wykonali własnoręcznie, według swojej autorskiej koncepcji. Także elementy ruchu scenicznego i podkład muzyczny to był ich pomysł. Bohaterowie „Rzepki” zostali oryginalnie przedstawieni. Wśród nich swoim wyglądem i zachowaniem wyróżniała się babcia. Jej sapanie i zabawne komentarze przy próbie wyciąganiu rzepki śmieszyły publiczność. Widownię do śmiechu doprowadził także rapujący wnuczek, ubrany jak przystało na nastolatka z XXI wieku, w luźny dres. Dzięki tej postaci utwór Tuwima zyskał wiele na aktualności. Także barwne postacie zwierząt przyciągały uwagę publiczności. Kot łasił się i leniwie przeciągał, żabka podskakiwała, pies droczył się z kotem a kurka, gąska i bocian dziobały się nawzajem.
Inscenizacja wiersza Juliusza Tuwima „Rzepka” w wykonaniu gimnazjalistów była wesoła i ciekawa. Nowoczesna aranżacja utworu, ciekawa charakteryzacja, bajeczne stroje, kolorowe maski oraz układ taneczny przy znakomicie dobranym podkładzie muzycznym podobały się zarówno dzieciom jak i ich rodzicom, którzy cały czas bardzo dobrze się bawili.
Dziękujemy Stowarzyszeniu „Bliżej” za świetną wspólną zabawę i życzymy wielu wspaniałych pomysłów.


 

„Mikołajkowe granie” w Bibliotece

W piątek, 4 grudnia 2015 roku, w Bibliotece odbyło się „Mikołajkowe granie”. W godzinach od 10 do 18 tej Oddział dla dzieci otwarty był dla miłośników gier planszowych, karcianych i komputerowych w każdym wieku.
Akcja przyciągnęła wielu uczestników. Najwięcej dopisało dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Rodzice, którzy przyszli razem ze swoimi pociechami również chętnie angażowali się w zabawę. Chwilami Oddział pękał w szwach. Stoliki były pozajmowane i niektórzy by móc pograć w upatrzone gry szukali dla siebie miejsca pomiędzy regałami, siadając na podłodze na kolorowych matach.
Gracze mieli do dyspozycji wiele tytułów gier o różnym stopniu trudności. Część osób przyniosła ze sobą swoje domowe gry. Maluchy grały w proste planszówki przygodowe, takie jak „Calineczka” czy „Kot w butach”. Starszym do gustu przypadł zwłaszcza „Farmer”, ze swoją prostą a jednocześnie wciągającą fabułą. Młodzież w towarzystwie osób dorosłych rozgrywała turnieje „Osadników z Catanu” z dodatkiem „Ropa z Catanu”, na które trzeba było poświęcić znacznie więcej czasu i włączyć myślenie strategiczne. Dużym zainteresowaniem uczestników cieszyły się także „karcianki”, wśród których prym wiodła prosta gra „Dobble”, znakomicie ćwicząca spostrzegawczość i refleks. Chętnie sięgały po nią zarówno dzieci, jak i dorośli. I niekoniecznie ci starsi wygrywali. Oprócz gier planszowych i karcianych uczestnicy akcji mieli do dyspozycji komputery, na których rozgrywali turnieje ekologicznej „Gry z klimatem” oraz wyszukiwali w Internecie inne gry i zabawy. Można było także poukładać puzzle.
Pierwsza edycja „Mikołajkowego grania” cieszyła się dużym zainteresowaniem. Po raz kolejny okazało się, że Biblioteka to doskonałe miejsce, w którym można rozwijać swoje pasje i przyjemnie spędzać czas w otoczeniu ciekawych książek oraz osób o podobnych zamiłowaniach.


 

Światowy Dzień Pluszowego Misia w Bibliotece

25 listopada obchodzony był Światowy Dzień Pluszowego Misia. Z tej okazji do Biblioteki przybyły dzieci wraz z rodzicami i wysłuchały opowiadania „Urodziny Pluszowego Misia”. Mali Czytelnicy przy niewielkiej pomocy dorosłych wykonali misiowe maski, które mogli zabrać do domu. Na koniec zajęć był czas na swobodną zabawę i zwiedzanie Biblioteki.
26 i 27 listopada do Biblioteki na misiowe urodziny przyszły czterolatki z Przedszkola Publicznego w Połańcu (grupa „Biedronki”) i jej Filii nr 1 (grupa „Leśne ludki”). Przedszkolaki z uwagą wysłuchały opowiadania o pluszowym misiu
i z ochotą wzięły udział w pogadance na temat swoich ulubionych  maskotek. Następnie dzieci z zaangażowaniem wyklejały ogromnego misia przy użyciu kolorowego papieru i bibuły, który ozdobił wnętrze Oddziału dla dzieci.
Z ciekawością obejrzały również wystawkę książeczek, której głównym bohaterem był oczywiście miś. Na koniec na przedszkolaków czekała miła niespodzianka w postaci słodyczy w kształcie misiów.

 Zobacz zdjęcia w galerii

25 listopada 2015
(rodzice z dziećmi)

26 listopada 2015
(grupa "Biedronki")

27 listopada 2015
(grupa "Leśne ludki")

II INWAZJA GRANIA w Połańcu

W sobotę i niedzielę, 3 i 4 października, w Centrum Kultury i Sztuki oraz w Zespole Szkół im. Oddziału Partyzanckiego AK „Jędrusie" odbyła się II Inwazja Grania, prawdziwa gratka dla amatorów gier planszowych i komputerowych oraz miłośników fantastyki. Przyciągnęła ponad 250 osób w każdym wieku. Jej inicjatorem i pomysłodawcą, tak jak i pierwszej edycji, która odbyła się w lutym tego roku, był Połaniecki Klub Miłośników Gier i Fantastyki. W realizacji przedsięwzięcia Klubowi pomogli współorganizatorzy, w tym nasza Biblioteka. Konwent został zrealizowany w ramach projektu "DOŁĄCZ DO GRY!" i dofinansowany ze środków Programu "Działaj Lokalnie IX" Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce oraz Ośrodka Działaj Lokalnie: Fundacja Aktywizacji i Rozwoju Młodzieży "FARMA".
Nasza Biblioteka po raz drugi dołączyła do gry. Podobnie jak podczas pierwszej Inwazji miała pod swoją „opieką” szczególnie Strefę Gier i Zabaw dla dzieci, w której najmłodsi grali w rozmaite planszówki, poznawali gry strategiczne oraz bawili się klockami i układankami. Największym powodzeniem zarówno wśród dzieci, jak i ich rodziców cieszyły dwie gry karciane ćwiczące refleks i spostrzegawczość - Dobble i Boost! oraz niezwykle wciągająca gra logiczno-zręcznościowa - Riff Raff. Dzieci chętnie także grały w Twistera, udowadniając że ciało młodego człowieka wydaje się być z gumy. W Strefie Gier i Zabaw dla dzieci odbył się jeden turniej z nagrodami. Dzieci zmierzyły się ze sobą w Boosta!. Po pokonaniu pozostałych graczy zwyciężczyni rywalizacji stała się dumną właścicielką nowiutkiego egzemplarza turniejowej gry. Miło było patrzeć jak wiele radości dziewczynce sprawiła wygrana. Ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród maluchów, za małych jeszcze na złapanie planszówkowego bakcyla, cieszyły się gigantyczne ale jednocześnie lekkie i wytrzymałe klocki. Nadawały się one wprost znakomicie do budowy zamków i fortec nie do zdobycia.
Poza Strefą Gier i Zabaw dla najmłodszych w Centrum Kultury i Sztuki w Połańcu na swoich amatorów czekały także inne atrakcje: Gamesroom z około 200 grami planszowymi i karcianymi, Salon Gier Video składający się z kilkunastu stanowisk ze starymi konsolami oraz reaktywowanymi automatami arcade. Ponadto rozegrano wiele turniejów planszówek, gier karcianych, komputerowych oraz na konsolach rozgrywanych na ekranie kinowym. Odbył się także konkurs wiedzy o Dragon Ball oraz test wiedzy dotyczący starych gier video. Prowadzone były prelekcje oraz prezentacje gier planszowych i karcianych. Dodatkowo na sali kinowej wyświetlane były filmy w ramach Przeglądu Polskich Niezależnych Filmów Fantastycznych. Wieczorem z soboty na niedzielę najwytrwalsi uczestnicy Inwazji przenieśli się do Zespołu Szkół im. Oddziału Partyzanckiego AK „Jędrusie" w Połańcu. Czekały tam na nich oprócz planszówkowych bojów także inne atrakcje. Odbyły się rozgrywki w Laser Strike i pojedynki z użyciem bezpiecznej białej broni.
Dodatkowo uczestnicy konwentu mogli przez cały czas jego trwania podziwiać w CKiSz dwie wystawy: postaci popkultury wykonane techniką pikselową oraz „Maski Fantasy” - imponujące prace uczestników warsztatów plastycznych, będących jednym z działań w ramach projektu „DOŁĄCZ DO GRY!”.

Bibliotekę w Połańcu
opanowały roboty!

W poniedziałek, 12 października, w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Połańcu odbyły się interaktywne warsztaty z kodowania w edytorze Scratch z wykorzystaniem robotów Finch. Spotkania, w których wzięli udział uczniowie z Publicznego Gimnazjum w Połańcu, poprowadził profesjonalista Pan Tomasz Molęda.
Zajęcia zorganizowano w ramach projektu „Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę”, do którego udziału w województwie świętokrzyskim zakwalifikowały się tylko dwie instytucje, w tym nasza Biblioteka. Projekt realizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI) ma na celu zachęcenie młodych ludzi (w wieku od 10 do 15 lat) do odnalezienia w sobie pasji programowania i pomoc przy wyborze ścieżki kariery związanej z nowymi technologiami.
W tworzącym się na naszych oczach internecie rzeczy kodowanie będzie jedną z najbardziej poszukiwanych i docenianych umiejętności. Już dziś urządzenia gospodarstwa domowego, samochody, telefony czy zegarki naszpikowane są elektroniką, która do działania wymaga, aby programista „tchnął w nie życie”. Ponadto programowanie pomaga w codziennym życiu, pozwalając niejednokrotnie patrzeć na świat z szerszej perspektywy, a problemy rozwiązywać szybciej i sprawniej.
Podczas zajęć młodzież dowiedziała się czym jest kodowanie i jaka z nim wiąże się przyszłość. Poznała zasady programowania w środowisku Scratch, a następnie przy wsparciu prowadzących zajęcia tworzyła aplikację do sterowania robotami. Podsumowaniem zdobytej wiedzy i umiejętności były wyścigi w labiryncie własnoręcznie zaprogramowanymi robotami Finch. W trakcie tego ćwiczenia uczniowie pracowali w parach. Jedna osoba sterowała robotem by jak najszybciej i bez kolizji dotarł do mety, a druga prowadziła go ”na smyczy”, czyli trzymała za kabel łączący z komputerem. Ta część warsztatów spodobała się młodzieży najbardziej. Po wyłonieniu zwycięzcy wyścigu i nagrodzeniu gromkimi brawami nadszedł czas na podsumowanie spotkania. Młodzi „programiści” na karteczkach zapisali odpowiedzi na pytanie co najbardziej podobało im się w kodowaniu i przypięli je na tablicy, a następnie wypełnili ankietę dzieląc się z organizatorami zajęć swoimi spostrzeżeniami. Na koniec wszystkim serdecznie podziękowano za udział i zaproszono do wspólnego pamiątkowego zdjęcia z robotami. Spotkanie okazało się niezwykłym wydarzeniem, które wielu uczestnikom zapadnie głęboko w pamięć.
Młodym fascynatom nowoczesnych technologii, którzy chcieliby rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem robotów proponujemy udział w „Klubie Kodera”. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Biblioteką.


Warsztaty „Linku do przyszłości” odbyły się w wyjątkowym terminie – w trakcie kampanii pn. „Europejski Tydzień Kodowania”, trwającej w dniach 10-18 października br. Nasze zajęcia zostały ujęte na liście wydarzeń odbywających się w tym okresie w Polsce.

Pełną listę wydarzeń z Polski można zobaczyć pod adresem: http://events.codeweek.eu/search/?q=LinkDoPrzyszlosci&country=PL&past=no

W dniach 3-4 października 2015 roku zapraszamy na II Inwazję Grania, w której organizację włączyła się również nasza Biblioteka.

Zobacz szczegółowy program.

Zapraszamy do obejrzenia zapowiedzi przygotowanej przez TiVi Połaniec

{youtube}l4EdKMTkHJ8|350|216|0{/youtube}

https://www.youtube.com/watch?v=l4EdKMTkHJ8

Dyskusyjne Kluby Książki
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej... Zamknij