28-230 Połaniec, ul. Stefana Czarnieckiego 5
tel. +48 15 8650 633
kontrastWersja dla niedowidzących
rozmiar A- A A+
Przeszukaj stronę w celu odnalesienia szukanej frazy
Biuletyn Informacji Publicznej Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Połańcu

Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Połańcu
Zdjęcie budynku
Książki
Pani
previous arrow
next arrow

II INWAZJA GRANIA w Połańcu

W sobotę i niedzielę, 3 i 4 października, w Centrum Kultury i Sztuki oraz w Zespole Szkół im. Oddziału Partyzanckiego AK „Jędrusie" odbyła się II Inwazja Grania, prawdziwa gratka dla amatorów gier planszowych i komputerowych oraz miłośników fantastyki. Przyciągnęła ponad 250 osób w każdym wieku. Jej inicjatorem i pomysłodawcą, tak jak i pierwszej edycji, która odbyła się w lutym tego roku, był Połaniecki Klub Miłośników Gier i Fantastyki. W realizacji przedsięwzięcia Klubowi pomogli współorganizatorzy, w tym nasza Biblioteka. Konwent został zrealizowany w ramach projektu "DOŁĄCZ DO GRY!" i dofinansowany ze środków Programu "Działaj Lokalnie IX" Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce oraz Ośrodka Działaj Lokalnie: Fundacja Aktywizacji i Rozwoju Młodzieży "FARMA".
Nasza Biblioteka po raz drugi dołączyła do gry. Podobnie jak podczas pierwszej Inwazji miała pod swoją „opieką” szczególnie Strefę Gier i Zabaw dla dzieci, w której najmłodsi grali w rozmaite planszówki, poznawali gry strategiczne oraz bawili się klockami i układankami. Największym powodzeniem zarówno wśród dzieci, jak i ich rodziców cieszyły dwie gry karciane ćwiczące refleks i spostrzegawczość - Dobble i Boost! oraz niezwykle wciągająca gra logiczno-zręcznościowa - Riff Raff. Dzieci chętnie także grały w Twistera, udowadniając że ciało młodego człowieka wydaje się być z gumy. W Strefie Gier i Zabaw dla dzieci odbył się jeden turniej z nagrodami. Dzieci zmierzyły się ze sobą w Boosta!. Po pokonaniu pozostałych graczy zwyciężczyni rywalizacji stała się dumną właścicielką nowiutkiego egzemplarza turniejowej gry. Miło było patrzeć jak wiele radości dziewczynce sprawiła wygrana. Ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród maluchów, za małych jeszcze na złapanie planszówkowego bakcyla, cieszyły się gigantyczne ale jednocześnie lekkie i wytrzymałe klocki. Nadawały się one wprost znakomicie do budowy zamków i fortec nie do zdobycia.
Poza Strefą Gier i Zabaw dla najmłodszych w Centrum Kultury i Sztuki w Połańcu na swoich amatorów czekały także inne atrakcje: Gamesroom z około 200 grami planszowymi i karcianymi, Salon Gier Video składający się z kilkunastu stanowisk ze starymi konsolami oraz reaktywowanymi automatami arcade. Ponadto rozegrano wiele turniejów planszówek, gier karcianych, komputerowych oraz na konsolach rozgrywanych na ekranie kinowym. Odbył się także konkurs wiedzy o Dragon Ball oraz test wiedzy dotyczący starych gier video. Prowadzone były prelekcje oraz prezentacje gier planszowych i karcianych. Dodatkowo na sali kinowej wyświetlane były filmy w ramach Przeglądu Polskich Niezależnych Filmów Fantastycznych. Wieczorem z soboty na niedzielę najwytrwalsi uczestnicy Inwazji przenieśli się do Zespołu Szkół im. Oddziału Partyzanckiego AK „Jędrusie" w Połańcu. Czekały tam na nich oprócz planszówkowych bojów także inne atrakcje. Odbyły się rozgrywki w Laser Strike i pojedynki z użyciem bezpiecznej białej broni.
Dodatkowo uczestnicy konwentu mogli przez cały czas jego trwania podziwiać w CKiSz dwie wystawy: postaci popkultury wykonane techniką pikselową oraz „Maski Fantasy” - imponujące prace uczestników warsztatów plastycznych, będących jednym z działań w ramach projektu „DOŁĄCZ DO GRY!”.

Bibliotekę w Połańcu
opanowały roboty!

W poniedziałek, 12 października, w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Połańcu odbyły się interaktywne warsztaty z kodowania w edytorze Scratch z wykorzystaniem robotów Finch. Spotkania, w których wzięli udział uczniowie z Publicznego Gimnazjum w Połańcu, poprowadził profesjonalista Pan Tomasz Molęda.
Zajęcia zorganizowano w ramach projektu „Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę”, do którego udziału w województwie świętokrzyskim zakwalifikowały się tylko dwie instytucje, w tym nasza Biblioteka. Projekt realizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI) ma na celu zachęcenie młodych ludzi (w wieku od 10 do 15 lat) do odnalezienia w sobie pasji programowania i pomoc przy wyborze ścieżki kariery związanej z nowymi technologiami.
W tworzącym się na naszych oczach internecie rzeczy kodowanie będzie jedną z najbardziej poszukiwanych i docenianych umiejętności. Już dziś urządzenia gospodarstwa domowego, samochody, telefony czy zegarki naszpikowane są elektroniką, która do działania wymaga, aby programista „tchnął w nie życie”. Ponadto programowanie pomaga w codziennym życiu, pozwalając niejednokrotnie patrzeć na świat z szerszej perspektywy, a problemy rozwiązywać szybciej i sprawniej.
Podczas zajęć młodzież dowiedziała się czym jest kodowanie i jaka z nim wiąże się przyszłość. Poznała zasady programowania w środowisku Scratch, a następnie przy wsparciu prowadzących zajęcia tworzyła aplikację do sterowania robotami. Podsumowaniem zdobytej wiedzy i umiejętności były wyścigi w labiryncie własnoręcznie zaprogramowanymi robotami Finch. W trakcie tego ćwiczenia uczniowie pracowali w parach. Jedna osoba sterowała robotem by jak najszybciej i bez kolizji dotarł do mety, a druga prowadziła go ”na smyczy”, czyli trzymała za kabel łączący z komputerem. Ta część warsztatów spodobała się młodzieży najbardziej. Po wyłonieniu zwycięzcy wyścigu i nagrodzeniu gromkimi brawami nadszedł czas na podsumowanie spotkania. Młodzi „programiści” na karteczkach zapisali odpowiedzi na pytanie co najbardziej podobało im się w kodowaniu i przypięli je na tablicy, a następnie wypełnili ankietę dzieląc się z organizatorami zajęć swoimi spostrzeżeniami. Na koniec wszystkim serdecznie podziękowano za udział i zaproszono do wspólnego pamiątkowego zdjęcia z robotami. Spotkanie okazało się niezwykłym wydarzeniem, które wielu uczestnikom zapadnie głęboko w pamięć.
Młodym fascynatom nowoczesnych technologii, którzy chcieliby rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem robotów proponujemy udział w „Klubie Kodera”. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Biblioteką.


Warsztaty „Linku do przyszłości” odbyły się w wyjątkowym terminie – w trakcie kampanii pn. „Europejski Tydzień Kodowania”, trwającej w dniach 10-18 października br. Nasze zajęcia zostały ujęte na liście wydarzeń odbywających się w tym okresie w Polsce.

Pełną listę wydarzeń z Polski można zobaczyć pod adresem: http://events.codeweek.eu/search/?q=LinkDoPrzyszlosci&country=PL&past=no

W dniach 3-4 października 2015 roku zapraszamy na II Inwazję Grania, w której organizację włączyła się również nasza Biblioteka.

Zobacz szczegółowy program.

Zapraszamy do obejrzenia zapowiedzi przygotowanej przez TiVi Połaniec

{youtube}l4EdKMTkHJ8|350|216|0{/youtube}

https://www.youtube.com/watch?v=l4EdKMTkHJ8

W środę, 15 lipca 2015 r., w naszej Bibliotece w Oddziale dla dzieci odbył się piknik edukacyjny dotyczący bezpiecznego korzystania z Internetu pod hasłem „Sieciaki na wakacjach”. Piknik adresowany był do dzieci i młodzieży korzystających na co dzień z Internetu.
Inicjatorzy akcji - Fundacja Dzieci Niczyje i Fundacja Orange stworzyli ideę pikniku, którego głównym celem było nauczenie młodych internautów bezpiecznego korzystania z sieci poprzez zabawę. Najmłodszym uczestnikom towarzyszyli rodzice, którzy przy okazji także wzbogacili swoją wiedzę na temat cyberświata.
W dniu pikniku Oddział dla dzieci podzielono na trzy strefy: kinową, komputerową i strefę rozrywki. Mimo niewielkiej powierzchni pomieszczenia dla każdej ze stref udało się wygospodarować całkiem sporo przestrzeni.
Centralne miejsce zajęło „SiecioKino”. Na tablicy interaktywnej wyświetlano kreskówki na temat bezpieczeństwa w sieci. Dzieci siedząc na kolorowych matach i przegryzając przygotowane przekąski oglądały krótkie animowane historyjki z cyklu „Owce w sieci” i „Sieciaki”.
Z boku pomieszczenia ustawiono stoliki tworząc „Sieciakową Strefę Rozrywki”, gdzie młodzi internauci kolorowali sieciakowe rysunki i rozwiązywali quizy, rebusy oraz zagadki dotyczące radzenia sobie z zagrożeniami cyberświata.
Stanowiska komputerowe (laptopy i komputery stacjonarne) ustawione po drugiej stronie sali utworzyły w dniu pikniku „Megacentrum Zabezpieczeń”. Komputery wyposażone zostały w aplikacje umożliwiające edukację poprzez zabawę. Dzieci grały w sieciakowe gry komputerowe, z których najbardziej podobało im się budowanie robotów, a także za pomocą „SiecioMatu Losującego” sprawdzały swoją wiedzę odpowiadając na pytania quizowe dotyczące bezpieczeństwa w internecie.
Wszyscy, bez względu na wiek, bardzo miło spędzili czas w Bibliotece ucząc się przy okazji nowych rzeczy. Uczestnicy akcji dowiedzieli się, jak unikać pułapek w internecie i w jaki sposób reagować na zagrożenia czyhające w cyberświecie. Przekonali się także, że należy chronić swoją prywatność w sieci, a także poznali zagrożenia jakie niosą za sobą internetowe znajomości. Niektórym dzieciom tematyka pikniku nie była obca, ponieważ w Bibliotece w latach ubiegłych odbywały się lekcje dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu. Najmłodszym do gustu szczególnie przypadły kreskówki i kolorowanki, starsi woleli pograć w gry komputerowe.
Na koniec pikniku uczestnikom w podziękowaniu za wspólną zabawę rozdano naklejki oraz pamiątkowe dyplomy i zaproszono do udziału w kolejnych wakacyjnych zabawach



W marcu i kwietniu w Bibliotece w Połańcu wraz z nadejściem wiosny zrobiło się zielono. Stało się tak za sprawą zajęć dla dzieci, zainspirowanych wierszem Agnieszki Frączek „Zielono mi!. Dzieci wraz z opiekunami licznie przybyły na warsztaty. Wielu uczestników miało na sobie coś zielonego, dla podkreślenia wiosennego nastroju. Wszystkim humor dopisywał, mimo zmiennej, jak to bywa o tej porze roku, pogody. Spotkania rozpoczęły się od głośnego czytania wspomnianego utworu pani Frączek opisującego budzącą się po zimie przyrodę, zdominowaną wiosną przez kolor zielony za sprawą między innymi: liści na drzewach, trawy, mchu, świerszczy oraz rechoczących w stawie żab. Potem dzieci wysłuchały wierszowanej bajki Barbary Żołądek „Żabka mała, odpowiadającej w zabawny sposób na pytanie, dlaczego wszystkie żabki powinny cieszyć z tego, że są zielone.
Po wysłuchaniu wierszy nastał czas na zabawy plastyczne. Dzieci przy niewielkiej pomocy osób dorosłych wykonywały żabki, mając do dyspozycji nakrętki po napojach, karton, bibułę i plastelinę. Większość materiałów wykorzystanych do pracy była w odcieniach zieleni. Na jednym z pierwszych zajęć dzieci zrobiły także z kartonu i bibuły staw, który wraz z upływem czasu wypełniał się nowymi kumkającymi lokatorami. Część małych artystów wykonała żaby z bibuły i kartonu. Żeby nie było za łatwo nie mogli używać nożyczek. Powstały fantastyczne prace, które ozdobiły Oddział dla dzieci.
Znakomitym uzupełnieniem warsztatów było udostępnienie, dzięki uprzejmości Połanieckiego Klubu Miłośników Gier i Fantastyki, odwiedzającym Bibliotekę zabawnej gry planszowej „Re Re Kum Kum”. Zajęcia kończyły się słodkim poczęstunkiem i wycieczką po zakamarkach Biblioteki. W sześciu spotkaniach uczestniczyło 109 osób. Wszystkim, którym z nami było „zielono” dziękujemy za przyłączenie się do zabawy i zapraszamy do częstego odwiedzania naszej Biblioteki.



W dniach 23 - 29 marca 2015 roku odbyła się Międzynarodowa Kampania pod hasłem "Tydzień z Internetem 2015". W związku z tym Nasza Biblioteka przygotowała warsztaty dla osób w wieku 40+, których celem była nauka podstaw obsługi komputera oraz wykorzystania Internetu w codziennym życiu.

Warsztaty przeprowadzone zostały w dniach 25 i 27 marca 2015 roku. Uczestnicy dowiedzieli się czym jest Internet,w jaki sposób prawidłowo zabezpieczyć komputer podłączony do sieci WWW, poznali zasady obsługi przeglądarki internetowej oraz  nauczyli się jak szybko i sprawnie wyszukiwać informacje.


Tydzień z Internetem (Get Online Week) to doroczna ogólnoeuropejska kampania, mająca na celu zachęcenie jak największej liczby osób do skorzystania z Internetu. Działania w ramach kampanii polegają na organizowaniu w miejscach oferujących publiczny dostęp do Internetu spotkań mających pokazać ciekawe i praktyczne możliwości wykorzystania różnorodnych zasobów i zastosowań nowych technologii głównie dla tych, którzy do tej pory z nich nie korzystali. Na szczeblu europejskim Tydzień z Internetem koordynuje sieć organizacji Telecentre Europe. Inicjatywę tę aktywnie wspiera Neelie Kroes, Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej i Komisarz Unii ds. Agendy Cyfrowej. Koordynatorem krajowym kampanii w Polsce jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Tydzień z Internetem organizowany jest w Polsce już po raz piąty.

 

W dniach23 - 29 marca 2015 roku odbędzie się Międzynarodowa Kampania pod hasłem "Tydzień z Internetem 2015". W związku z tym Nasza Biblioteka przygotowała warsztaty dla osób w wieku 40+, których celem jest nauka podstaw obsługi komputera oraz wykorzystania Internetu w codziennym życiu.

Warsztaty odbędą się w dniach
25 i 27 marca 2015 roku o godzinie 1000.


Tydzień z Internetem (Get Online Week) to doroczna ogólnoeuropejska kampania, mająca na celu zachęcenie jak największej liczby osób do skorzystania z Internetu. Działania w ramach kampanii polegają na organizowaniu w miejscach oferujących publiczny dostęp do Internetu spotkań mających pokazać ciekawe i praktyczne możliwości wykorzystania różnorodnych zasobów i zastosowań nowych technologii głównie dla tych, którzy do tej pory z nich nie korzystali. Na szczeblu europejskim Tydzień z Internetem koordynuje sieć organizacji Telecentre Europe. Inicjatywę tę aktywnie wspiera Neelie Kroes, Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej i Komisarz Unii ds. Agendy Cyfrowej. Koordynatorem krajowym kampanii w Polsce jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Tydzień z Internetem organizowany jest w Polsce już po raz piąty.


 

Dyskusyjne Kluby Książki
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej... Zamknij